Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
neginalmas

خدمات

میکسر صدا چیست؟

میکسر صدا چیست؟

قبل از هرچیز بهتر است بدانیم وظیفهی میکسر صدا چیست و چه کاری انجام میدهد.

میکسر صدا دستگاهی است که وظیفه اصلی آن  دریافت ، ترکیب ، پردازش و نظارت بر صدا است. امروزه با استفاده از برنامههای میکس صدا و آهنگسازی که مخصوص موبایل و تبلت است میتوان برخی کارهای  یک میکسر را انجام داد. اما هنوز بسیاری از نوازندگان و صاحبان استودیو ترجیح میدهند با دستگاه میکسر کار کنند و بتوانند دکمههای آن را لمس کنند.
میکسرها در چهار جا مورد استفاده قرار میگیرند: اجرای زنده (مثل کنسرت) ، استودیوی ضبط ، پخش سخنرانی، و در فیلم / تلویزیون.
میکسرها انواع مختلفی دارند.

  • میکسر آنالوگ
  • میکسر دیجیتال
  • میکسرهای نرم افزاری
  • پاور میکسر
  • میکسرهای DJ
  • میکسر استودیویی

امروزه بسیاری از میکسرها هم در اجرای زنده و هم در ضبط صدا کاربرد دارند و نمیتوان از این نظر آنها را به راحتی از هم متمایز کرد.

 

بیشتر بخوانید : تعمیر سینمای خانگی 

تفاوت میکسر آنالوگ و دیجیتال

هر کدام از این میکسرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. بزرگترین مزیت میکسرهای دیجیتال در مقابل آنالوگ، امکان ذخیرهی تمام تنظیمات صدا، حتی افکتها است. این تنظیمات در حافظهی داخلی دستگاه ذخیره میشود و هر زمان که نیاز داشته باشید میتوانید به راحتی در ضبطهای مختلف، صدای یکنواختی ایجاد کنید. اما در میکسرهای آنالوگ همه چیز دستی انجام میشود و امکان ذخیرهسازی اطلاعات وجود ندارد.
مزیت اصلی میکسر آنالوگ نسبت به میکسر دیجیتال این است که فرآیند ترکیب سیگنالها از تمام کانالها با استفاده از مدار آنالوگ انجام میشود و یک بعد مطلوب را به سیگنال اضافه میکند که برای شنوندگان بسیار آشناست. میکسرهای دیجیتالی صرفاً سیگنال را با استفاده از کدهای باینری دیجیتال (1 و 0) پردازش میکنند. میکسر آنالوگ در استودیوهای ضبط خانگی و کوچک بسیار محبوب است و طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد تمایل دارند به جای ارتقای کارت صدا برای وصل شدن میکروفون و هدفون به استودیوی خانگی، یک میکسر آنالوگ تهیه کنند چون مقرون به صرفه است.

مهمترین جنبهی درک میکسرها ، درک کانالها است. تقریباً در تمام میکسرها ، کانال ها به صورت نواری قرار گرفته اند. کانالها در اصل مسیرهای سیگنال هستند. سیگنال از طریق آنها وارد دستگاه میشود ، سپس کانال با افزایش ورودی، باعث تقویت آن میشود.میکسری که تعداد کانال بیشتری دارد امکان اتصال بیشتری را فراهم میکند. میکسرها قابلیت اتصال میکروفون یا دستگاههای سطح خط (line-level) مثل آمپلی فایر و پریآمپ (preamp) را دارند. پری‎آمپ یک دستگاه مستقل یا مداری در میکسر است که جریان ضعیف را تقویت میکند تا به حالت استاندارد برسد. میکروفونها و سازهایی مثل گیتار سیگنالهای خیلی ضعیفی دارند که با استفاده از پریآمپ باید تقویت شوند و به سطح خط برسند.

میکسرهای صدا بسته به نوع کاربری در انواع گوناگون طراحی، ساخته و عرضه می شوند. این کاربردها شامل استودیوهای ضبط وتولید، سیستم های پخش صدای مکان های عمومی PA ، سیستم های صدای سر صحنه Live، استودیوهای پخش رادیویی و تلویزیونی، استودیو های ضبط و میکس موسیقی، استودیوهای صداگذاری فیلم و ویدئو و سیستم های ضبط صدای سر صحنه است.

لذا میکسرهای صدای موجود را میتوان بر اساس نوع کاربری به انواع زیر تقسیم بندی نمود:

۱- میکسر صدای استودیوی تولید رادیویی و تلویزیونی

۲- میکسر صدای استودیوی پخش رادیویی و تلویزیونی

۳- میکسر صدای پخش سر صحنه

۴- میکسر صدای پرتابل تولید سر صحنه

۵- میکسر صدای پخش صدای اماکن عمومی (صدارسانی)

درمورد انواع میکسر از نظر نوع کاربری نکته ای که باید در نظر داشت این است که از برخی از میکسرهای صدا می توان در دو یا چند کاربری مختلف استفاده نمود.

تعمیر میکسر صدا

متخصصان  مرکز خدمات پس از فروش، گارانتی و تعمیرات در زمینه تعمیرات حرفه‌ای میکسر صدا فعال بوده و قادر هستند ایرادات فنی این دستگاه‌ها را با بهترین کیفیت برطرف کنند. این مجموعه طبق تعهد خود، موظف شده در صورتی که میکسرهای صدا نیاز به تعویض قطعه داشته باشند از قطعات اصل استفاده کند.

این شرکت برندهای مختلفی را در کارنامه میکسرهای تعمیراتی خود دارد. برخی از این برندها عبارت هستند از:

_ ساندکرافت (Soundcraft)

_ اشتودر (Studer)

_ میداس (Midas)

_ دیجی کو (Digico)

_ یاماها (Yamaha)

_ آلن اند هیت (Allen & Heath)

_ رولند (Roland)

_ بهرینگر (Behringer)

_ دایناکورد (Dynacord)

_ کال ریک (Callrec)

 

هزینه نهایی تعمیر میکسر صدا  ، به موارد مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل پس از بررسی دستگاه توسط متخصصان مجموعه تعمیرات تخصصی آروند، قیمت مورد نظر به مشتریان گرامی اعلام خواهد شد و در صورت تمایل آن‌ها اقدامات لازم برای تعمیر میکسر انجام خواهد گرفت.

 

Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article