13 Mai 2021
تعمیر سمعک
سمعک ها نیز به عنوان سخت افزارهایی در حوزه پزشکی که واسطه بهتر شنیدن اصوات توسط مددجویان کم شنوا می باشد، از این قاعده مستثنی نبوده و پس از چندی به تعمیرات اساسی نیاز پیدا می کنند .
قطع شدن اتصالات داخلی ، برهم خوردن تنظیمات ، جرم گرفتگی قطعات ، درگیری زیاد عرق اسیدی گوش با میکروچیپی ۱٫۵ ولتی ، اتمام عمر قطعه ای خاص ، ورود آسیب های فیزیکی در اثر پذیرش ضربه ، ورود رطوبت یا حرارتی بیش از حد توان و تحمل این محصول و ده ها عامل دیگر از جمله مهمترین عواملیست که یک سمعک را از شرایط ایدآل خود دور کرده و فرد دارنده آن را به ارسال سمعک برای تعمیر ترغیب می کند .
پیش از نام بردن از مجموعه ای خاص به عنوان یک سامانه خوب تعمیرات سمعک کرج ، لازم است تا ابتدا ویژگی هایی که چنین مراکزی باید داشته باشند را برشماریم ، پس از آن گزینه های پیش رویمان آنچنان معدود می شوند که برگزیدن یکی از آن ها امر دشواری به نظر نمی رسد .
با گذر از استثنائات و عنایت به اینکه این امر ممکن است برای همه تعمیرکنندگان سمعک پیش بیاید ، مجموعههایی (در همه حوزه ها) یافت می شوند که حوصله یا توانایی لازم برای تعمیر یک محصول را در مرتبه اول نداشته و با تعمیر غیراساسی یک وسیله ، دارنده آن را مجبور به بازگشت مجدد برای رفع مشکل به وجود آمده می کنند .
در همین راستا یک سامانه تعمیراتی خوب در همان بار اول ، پس از اسکن سمعک و توجه به مشکلاتی که در چک لیست یا برگه معرفی محصول وجود دارد ، به تعمیر آن پرداخته و پس از اطمینان از صحت عملکرد آن با کمک تست های مرسوم ، وسیله مورد نظر را به صاحبش بازمی گردانند .
در کشور ما بسیاری از کالاهای خارجی با تفاوت قیمتی بسیار محسوس و زیاد نسبت به کالاهای مشابه خود به فروش می رسند ، این در حالیست که محصولات مذکور با داشتن نمودی فیزیکی با یکدیگر قابل مقایسه بوده و می توان محصول هر فروشگاه را با فروشگاه دیگر مقایسه کرد .
حال اینکه در مشاغل خدماتی خروجی کار در همه مواقع قابل دید یا سنجش نبوده و نمی توان با معیار مشخصی آن را مقایسه کرد .
این مطالب از این بابت عنوان شدند که اولاً به قیمت قطعات استفاده شده در سمعک ها اشاره کنیم ، قیمت هایی که حداقل و حداکثرهایی داشته و استفاده از آن ها روی مبلغ نهایی تأثیرگذار است ، در نتیجه اگر هزینه ها از مبلغ مشخصی بیشتر باشد میتوانیم به زیاد بودن قیمت خدمات مجموعه مورد نظر پی ببریم و اگر ارزانتر از مقداری استاندارد باشد نیز باید به کیفیت مواد یا نوع تعمیرات شک کنیم .
در ثانی با توجه به اینکه نمی دانیم در دل سمعکمان چه گذشته و تنها عملکرد آن ملاکی برای تشخیص سلامت سمعک است ، گاه ممکن است قیمت کمتر به معنای عدم انجام تعمیرات اساسی روی آن باشد . در نتیجه با عنایت به مدل سمعک ، تکنولوژی بکار رفته در آن ، میزان خرابی آن ، نمایندگی ها یا مجموعه های قادر به تعمیر این وسیله و … باید قیمتی منصفانه و مناسب برای کار اخذ شود .
مصادیق زیادی برای تعهدات داده شده سوی مراکز تعمیر سمعک به مددجویان و عموم مشتریان آنها وجود دارد که گارانتی کار ، امکان پرداخت وجه پس از رضایت مشتری یا رساندن کار در موعدی مشخص بخشی از آن ها می باشد .
میزان بزرگی یا تعداد تضامینی که یک مجموعه به مشتریان خود می دهد مهم نیست ؛ مطلبی که در اینجا حائز اهمیت است پایبندی به همان وعده های داده شده می باشد که موجب جلب رضایت مشتری و استمرار همکاری وی با مجموعه می گردد . در همین راستا زمانی که یک مرکز تعمیر سمعک قادر به انجام یک تعهد ساده نیست ( مثلاً رساندن سفارش در موعد مشخص ) ، درصورت تکرار و استمرار این رویداد نامطلوب نمی توان به دیگر ادعاهای ایشان نیز اعتماد کرد .
زمانی که به بررسی مشکلات سمعک های تعمیری می پردازیم ، بخش قابل توجهی از آن ها به دلیل عدم ایزولگی و ورود آب ، گرد و خاک یا آلودگی های طبیعی گوش به داخلشان خراب شده و به دلیل تجمع این عوامل و عدم رسیدگی به آن ها روانه واحد تعمیر می شوند .
در همین رابطه بخشی از این آلودگی ها به دست خود مددجویان قابل تمیز شدن بوده ، بخشی از آن ها تنها توسط یک تکنسین تعمیر از بین می روند و بخشی دیگر نیز در صورت عایق شدن صحیح محصول و استفاده از گاردهای مناسب در ساختار آن به درونشان نفوذ نمی کنند .